Arkisto

Myllypuron Martat ry kuuluu Uudenmaan Martat ry:n jäsenyyteen, joka puolestaan kuuluu valtakunnalliseen Marttaliittoon.

Toimintakertomus vuodelta 2015

Yleistä

Yhdistyksellä oli 50. toimintavuosi, juhlavuosi. Yhdistyksen toiminta toteutui suunnitellun mukaisesti. Vuoden teema ”Martoissa on arjen mahdollisuus” huomioitiin toiminnassa. Martat toimivat asukastalo Myllärin käyttäjä-neuvostossa ja kantoivat osavastuuta arjen pyörityksessä.

Toiminta

Marttaillassa helmikuussa oli vieraana Stadin friidu Raija Tervomaa, maaliskuussa Maijaliisa Kaistila luennoi Maan Äideistä ja Tyti Laakso tiskirätin elinkaaresta, huhtikuussa ruokamartat Marita Manninen ja Terttu Närhi pitivät soppakurssin meille ja toukokuussa opastivat meitä ja Töölön Marttoja villiyrttien salaisuuksiin. Syyskuussa kuulimme Mika Ohenojan näkymiä Itä-Helsingin uudesta rakenteilla olevasta kauppakeskuksesta Itäkeskuksessa, lokakuussa Juha Haverinen toi taas tuotteitaan tutustuttavaksi ja marraskuussa Senior-shop esitteli asujaan.

Omat marttamme tuottivat myös ohjelmaa. Eila Elo kertoi Ahvenanmaasta tammikuussa, Pirjo Valaste tutustutti japanilaiseen kulttuuriin huhtikuussa. Taitoavainopiskelijat pitivät viiden kerran Martat netissä -kurssin, johon sisältyi Uudenmaan Marttojen Anne Lempisen tietoisku Martat sosiaalisessa mediassa. He myös tempaisivat Garderobi -teemalla kolmen päivän vaate- ja tavarakeräyksen lokakuussa. Lisäksi oli monipuolinen kokopäivän tapahtuma Asukastalo Myllärissä. Marraskuussa martat "mannekeerasivat" Seniori-shopin vaatteita.

Keväällä kävimme Sibeliustalossa Lahdessa kuuntelemassa Olavi Virran syntymän 100-vuotiskonserttia Lemmen virtaa, kevät- ja jouluretken teimme Järvenpäähän Villa Kokkoseen ruokailusta ja musiikkiesityksistä nauttien.

Viisikymmenvuotisjuhlia vietettiin lokakuun 24. päivä Myllypuron kirkolla. Ansioituneet martat saivat ansiomerkkinsä. Marita Manninen ja Terttu Närhi hopeisen merkin, Anna Antman, Eila Elo, Soili Kaartinen, Pirjo Kurri, Inga Packalen, Marjatta Savolainen, Maija-Liisa Sievänen, Tuula Uimonen ja Marja-Liisa Vesa pronssiset merkit. Kirjanpitäjä Marja Röppästä kiitettiin hopeakorulla. Juhlijoille annettiin lahjaksi Myllypuron Marttojen toimintaa esittelevä dvd.

Pääsiäis- ja joulumyyjäiset pidettiin Myllärissä, Myllypuropäivänä syyskuussa myytiin vohveleita ja syksyn tuotteita. Marttakahviota pidimme Naisten päivänä, Myllypuropäivänä ja Hyvät kiertämään -tapahtumassa. Lettuja paistettiin Palvelukeskuksessa, joulutorttuja Myllärin 4-vuotissynttäreillä ja Foreverissä wokattiin pyttipannua heidän kesätapatumassaan.

Käsityökerho kokoontui kerran, käsitöitä tehtiin annettaviksi muistisairaille aikuisille ja lapsille, hypistelymuhvit toivat iloa myös tekijöilleen. Sukkia kudottiin nuorisopakkauksiin Marttaliitolle. Lukupiiri toimi koko lukukauden kirkon yläkerran Sinisessä huoneessa.

Talous

Yhdistyksen tulot muodostuivat jäsenmaksupalautuksista sekä myyjäis- ja

kahvituotoista. Suurin yksittäinen tuotto saatiin joulumyyjäisistä. Matkojen ja juhlien kulut kirjattiin bruttomääräisinä kuluihin ja vastaavasti jäseniltä kerätty osuus bruttomääräisinä tuloihin.

Hallituksen jäsenille ei maksettu kokouspalkkioita eivätkä toiminnantarkastajat veloittaneet tarkastuspalkkiota.

Jäsenet ja jäsenhankinta

Yhdistyksen jäsenmäärä oli vuoden lopussa 72, joista varsinaisia oli 63 ja seniorijäseniä 2, uusia varsinaisia liittyi vuoden aikana 11 ja 8 jäsentä erosi.

Yhdistyksen toimintaryhmät

Yhdistyksellä oli kolme toimintaryhmää, sauvakävelijät, lukupiiri ja porinapata. Sauvakävelijöiden ryhmä oli avoin, ilman vetäjää. Ryhmä kierteli Myllypuron ulkoilualueita. Lukupiirin vetäjänä toimi Pirjo Valaste ja se kokoontui 9 kertaa kirkolla. Porinapata- nimellä toimi vapaamuotoinen ryhmä, joka kokoontui parittomina viikkoina tiistaisin asukastalo Myllärissä vapaan ohjelman tai askartelun merkeissä.

Hallinto ja toimihenkilöt

Puheenjohtajana toimi Marita Manninen kuudetta vuotta ja Terttu Närhi

varapuheenjohtajana viidettä vuotta. Hallitukseen kuuluivat Anja Hiltunen varasihteerinä, Marjatta Hemming emäntänä, Liisa Ikäheimo rahastonhoitajana, Eila Ahokas varaemäntänä, Maire Aarnio vararahastonhoitajana/ arkistonhoitajana ja Pirjo Säteri-Mäenpää matkamarttana. Sihteerin tehtäviä hoiti Eila Elo. Kirjanpitäjänä Marja Röppänen toimi hallituksen ulkopuolelta. Kotisivujen ja Facebookin päivittäjänä jatkoi Marita Manninen.

Hallitus kokoontui viisi kertaa: 3.2., 28.4., 1.9, 13.10. ja 24.11. Juhlatoimikunta kokoontui kolme kertaa. Toiminnantarkastajina toimivat Maire Saastamoinen ja Ann-Maj Seppelin.

Koulutus: II-taitoavaimen suorittivat Marita Manninen ja Seija Ahonen. He opastivat omia marttoja tietotekniikassa osana omaa kouluttautumistaan. Terttu Närhi ja Marita Manninen osallistuivat ruokamarttakoulutuksiin. Liisa Ikäheimo ja Eila Ahokas olivat ensiapukurssilla, Liisa Ikäheimo osallistui myös rahastonhoitajakoulutukseen.

Hygieniapassit: 5 marttaa suoritti hygieniapassin Seija Ahonen, Helvi Hakala, Kirsi Kopsa, Marita Manninen ja Terttu Närhi. Aikaisemmin ovat passin suorittaneet Anna Antman, Irja Herkman, Liisa Ikäheimo, Marja Röppänen ja Maisa Vesa.

Tiedotus

Toimintakalenteri jaettiin marttailloissa kaikille jäsenille. Omat kotisivut

löytyvät osoitteesta www.myllypuron.marttayhdistys.fi. Käytimme

sähköpostia välittäessämme omia muistioita ja muita tiedotuksia mm. Uudenmaan martoilta. Muistiot jaettiin myös paperitulosteina. Olemme facebookissa www.facebook.com/MyllypuronMartat. Lisäksi yhdistykselle avattiin uusi sähköpostiosoite: myllypuron.martat@gmail.com.

Muistamiset ja huomionosoitukset

Annikki Laine täytti 90 vuotta ja sai kullatun 50 vuotismarttamerkin, Liisa Vänskä täytti 80 vuotta, häntä kävi kymmenen marttaa onnittelemassa, Maire Aarnio, Helvi Hakala, Liisa Ikäheimo, Leena Limnell, Seija Markiala ja Terttu Närhi täyttivät 75 vuotta, Eila Elo, Anja Hiltunen, Marja Kallioniemi ja Pirjo Säteri-Mäenpää täyttivät 70 vuotta ja kaikki syntymäpäivän viettäjät saivat pienen marttalahjan.

Myllypuron ala- ja yläasteen kädentaidon osaajille lahjoitettiin 200 euroa (tekstiilityö, tekninen työ ja kotitalous). Lahjoitettiin 100 euroa Marttaliiton kautta nuorten kotitalousneuvontaan.

Anna ja Matti Antmanille annettiin kiitokseksi suuresta työsta juhlavideomme työstämisestä 200 euron, sekä juhlan valokuvaaja Jari Aarniolle 100 euron kulttuurilahjakortti.

Myllypuron Martat ry hallitus

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Toimintakertomus vuodelta 2014

Yleistä

Yhdistyksen toiminta toteutui suunnitellun mukaisesti. Vuoden teema

”Martoissa on arjen mahdollisuus” huomioitiin toiminnassa. Martat toimivat

asukastalo Myllärin käyttäjäneuvostossa ja kantoivat osavastuuta arjen

pyörityksessä.

Toiminta

Tammikuussa esittelimme taiteellista puoltamme ”Martat ITE” -näyttelyssä

Myllärissä. Aloimme myös hyvissä ajoin ideoida ja tehdä omasta toiminnasta

kertovaa filmiä 50 -vuotisjuhlaan.

Luentoja oli mm. terveydestä ja liikunnasta, modernista taiteesta, Naisten

Pankin toiminnasta ja ammattijärjestelijä kävi opastamassa meitä kaaoksen

hallinnassa. Esperi Care`n edustaja kertoi ikääntyneille suunnatuista

palveluista. Kevätretkellä kävimme Loviisassa ja Malmgårdin kartanossa.

Syksyllä järjestettiin Myllypuropäivät paikallisten yhdistysten ja toimijoiden

voimin. Perinteisesti martat paistoivat vohveleita, joita oli sekä suolaisella,

että makealla päällysteellä. Menekki oli taattu. Myimme myös puutarhan

tuotteita, hunajaa ja leivonnaisia. Samoin jokavuotisia tapahtumia olivat

pääsiäis- ja joulumyyjäiset, jotka suunniteltiin ja toteutettiin yhteisvoimin.

Joulumyyjäisissä kokeilimme rasioihin pakatun riisipuuron myyntiä

Myllärissä.

Valmistimme suomalaista superruokaa Myllärissä Marita Mannisen ja Terttu

Närhen opastuksella. Herttoniemen kirkolla olimme avustamassa

Yhteisvastuu -ruokailussa, samoin Naisten Päivän tarjoilussa Myllypuron

kirkolla. Myllypuron Vanhustenkeskus järjesti ” Liikuta minua” -tapahtuman,

johon myös osallistuimme.

Martanpäivänä retkeilimme Kaunissaaressa ja elokuun lopulla

Siivouspäivänä myimme ylimääräisiä tavaroitamme kirpputorilla. Tapasimme

Itä-Helsingin marttayhdistysten jäseniä Roihuvuoren martta-illassa, jossa

avaisuorittaja Marjo Mela kertoi teestä ja Puotilan marttojen luona olimme

kirjallisuusillassa. Jouluista Sinistä hetkeä vietettin Vuosaaressa

AurinkoMarttojen luona, tällä kertaa vesisateessa.

Koulutukseen paneuduimme todella ahkerasti. Marita Manninen ja Terttu

Närhi opiskelivat suomalaisen superruoan valmistamista ja uutta

ruokapyramidia neljällä kurssilla, 1. kurssi oli Kartanonkoskella, 2 kurssi

Lapinlahdenkadulla ja Gardeniassa, 3. kurssi taas Kartanonkoskella ja 4.

Mäntsälässä. Saamaansa runsasta tieto-taitoa he jakoivat eteenpäin, ensin

omalle yhdistykselle, sitten seurakunnan torstaikerholle, Myllypuron

eläkeläisille, Kontulan eläkeläisille ja Senior-sumppi-ryhmälle. Tämä

ketjukoulutus jatkuu myös vuonna 2015.

Eila Elo päivitti tietonsa toiminnan tilastoimisesta sekä tutustui uuteen

arkistointimenetelmään yhdessä Maire Aarnion kanssa. Seija Ahonen

suoritti 1-avaimen Moodle-alustalla ja neljä marttaa teki digitarinoita

Mediakirjaston kurssilla.

Kulttuuria harrastettiin käymällä Kaupunginteatterissa Ladykillers

-sarjahurmaajia katsomassa, Aleksanterinteatterissa nähtiin Marokko-show,

ja Mellarin teatterissa Anopin Yösoitto. Tutustuttiin myös Taidekoti Reitzin

upeisiin kokoelmiin ja Ritarihuoneella kuultiin Kaartin soittokunnan

marssikonsertti.

Marraskuussa olimme Elma-messujen Kädentaito-osastolla marttojen

pisteessä neuvomassa isoäidinneliöiden virkkaamista. Uudenmaan

Marttojen Kässämartat osallistuivat Helsinki 10:ssä Taiteiden Yön

tapahtumaan neuvomalla kukkien virkkausta ja t-paitojen tuunausta.

Seurasaaren joulupolun puihin ripustettuja kaulaliinoja kävimme

keräämässä talteen ensi vuotta varten.

Itsenäisyyspäivän kirkkokahville leivoimme kahvileivät ja katoimme pöydät

isänmaallisin värein sekä toimimme tarjoilijoina. Asukastalo Myllärin

kolmevuotis-syntymäpäivillä paistoimme joulutorttuja ja tarjoilimme glögiä ja

kahvia.

Talous

Yhdistyksen tulot muodostuivat jäsenmaksupalautuksista sekä myyjäis- ja

kahvituotoista. Suurin yksittäinen tuotto saatiin joulumyyjäisistä.

Matkojen, juhlien ja teatterissakäyntien kulut kirjattiin bruttomääräisinä

kuluihin ja vastaavasti jäseniltä kerätty osuus bruttomääräisinä tuloihin.

Hallituksen jäsenille ei maksettu kokouspalkkioita eivätkä

toiminnantarkastajat veloittaneet tarkastuspalkkiota.

Jäsenet ja jäsenhankinta

Yhdistyksen jäsenmäärä oli vuoden lopussa 71, josta varsinaisia oli 67 ja

seniorjäseniä neljä, uusia varsinaisia jäseniä liittyi 13 ja viisi erosi.

Yhdistyksen toimintaryhmät

Yhdistyksellä oli neljä toimintaryhmää, sauvakävelijät, lukupiiri, porinapata ja

Zumba Gold -liikuntaryhmä. Sauvakävelijöiden ryhmä oli avoin, ilman

vetäjää. Ryhmä kokoontui vuoden aikana 32 kertaa kiertelemään

Myllypuron ulkoilualueita. Lukupiirin vetäjänä toimi Pirjo Valaste ja se

kokoontui 8 kertaa kirkon yläkerran sinisessä huoneessa. Porinapata

-nimellä toimi vapaamuotoinen ryhmä, joka kokoontui parittomina viikkoina

tiistaisin asukastalo Myllärissä vapaan ohjelman tai askartelun merkeissä.

Maksullista Zumba Gold-ryhmää veti Anna Takala, ryhmä kokoontui 12 kertaa.

Hallinto ja toimihenkilöt

Puheenjohtajana toimi Marita Manninen viidettä vuotta ja Terttu Närhi

varapuheenjohtajana neljättä vuotta. Hallitukseen kuuluivat Anja Hiltunen,

Marjatta Hemming, Marja Röppänen, Eila Ahokas, Maire Aarnio ja Pirjo

Säteri-Mäenpää. Kotisivujen päivittäjänä jatkoi Marita Manninen. Sihteerin

tehtäviä hoiti Eila Elo. Hallituksen ulkopuoliisena rahastonhoitajana oli Sisko

Tontti maaliskuun loppuun saaka ja Marjatta Savolainen siitä eteenpäin.

Hallitus kokoontui 7 kertaa : 7.1., 4,2., 4.3., 29.4., 2.9., 14.10. ja 25.11.

Toiminnantarkastajina toimivat Maire Saatamoinen ja Ann-Maj Seppelin.

Tiedotus

Toimintakalenteri jaettiin marttailloissa kaikille jäsenille. Omat kotisivut

löytyvät osoitteesta www.myllypuron.marttayhdistys.fi. Käytimme

sähköpostia välittäessämme omia muistioita ja tiedotuksia Uudenmaan

martoilta. Muistiot jaettiin myös paperitulosteina. Olemme facebookissa

www.facebook.com/MyllypuronMartat.

Muistamiset ja huomionosoitukset

Marjatta Elolle ja Raili Seppäselle luovutettin 30 -vuotismerkki ja Eila Elo sai

10 -vuotismerkin. Syntymäpäivien viettäjiä huomioitiin pienellä lahjalla. Irja

Ritari täytti 80 vuotta, Marjatta Hemming, Maija Henriksson, Marja

Röppänen, Marjatta Savolainen ja Tuula Uimonen täyttivät 75 vuotta ja Seija

Ahonen, Anna Antman ja Maire Saastamoinen 70 vuotta.

Diakoniatyön kautta lahjoitettiin vähävaraisille perheille 200,00 € joulun

hankintoihin ja Myllypuron Yläasteen kädentaidon osaajille annettiin 75,00 €

kannustukseksi.

Myllypuron Martat ry:n hallitus

Myllypuron Martat  ry.

TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 2012

YLEISTÄ

Yhdistyksen toiminta toteutui suunnitellun mukaisesti. Vuoden teema "Hidastamalla hyvinvointiin", huomioitiin toiminnassa. Martat toimivat asukastalo Myllärin käyttäjäneuvostossa ja kantoivat osavastuuta arjen pyörityksestä. Kauppakeskus Citycon Oyj pyysi marttoja huolehtimaan tarjoilusta avajaisissa 9.6.2012,  tarjoilimme kahvit ja kakut 500 hengen yleisölle. Edelleen yhteistyö Citycon Oyj:n kanssa jatkuu, meiltä pyydettiin jouluglögitarjoilu 1.12.2012. Henkilömäärä oli 500 - 1000 henkeä ja tapahtuma päättyi ilotulitukseen.

TOIMINTA

Joka syksy pidetään Myllypuropäivät kaikkien paikallisten yhdistysten ja toimijoiden voimin. Perinteenä on marttojen vohvelinpaisto ja kahvipöytä, sienineuvontaa unohtamatta. Tänä syksynä paistettiin 150 vohvelia ja sienipöydän ympärillä riitti kyselijöitä. Samoin jokavuotisia tapahtumia ovat joulu- ja pääsiäismyyjäiset, jotka suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä eri järjestöjen kanssa.

Myös Myllypuron seurakunnan kanssa tehdään yhteistyötä. Olemme olleet seurakunnan järjestämissä tilaisuuksissa tarjoilemassa ja saame heiltä kerran vuodessa kanttorin laulattamaan johonkin martta-iltaan. Ennen joulua vietimme ”Sinisen hetken” kirkon takana olevalla kalliolla. Pyysimme naapuriyhdistysten marttoja mukaan tähän tapahtumaan, jossa Jyrki Keinänen, pastorimme, piti puheen joulun sanomasta, lauloimme joululauluja kynttilät kädessä ja hiljennyimme hetkeksi.

Myllypuron kirkkorakennus täytti 16.9.2012 20-vuotta. Jo keväällä oli julistettu valokuvakilpailu aiheena ” Kirkko keskellä kylää ”. Yhdistyksestämme kaksi marttaa osallistui tähän kilpailuun ja molemmat saivat kunniamaininnan, kuvat kirkon seinälle ja videoesitykset non-stop'ina juhlapäivänä.

TALOUS

Yhdistyksen tulot muodostuivat jäsenmaksupalautuksista sekä myyjäis- ja kahvituotoista. Suurin yksittäinen tuotto saatiin joulumyyjäisistä.  Matkojen ja juhlien kulut kirjattiin bruttomääräisinä kuluihin ja vastaavasti jäsenilta kerätty osuus bruttomääräisinä tuloihin. Hallituksen jäsenille ei maksettu kokouspalkkioita, ja toiminnantarkastajat eivät ottaneet palkkiota toiminnantarkastuksesta.

JÄSENET JA JÄSENHANKINTA

Yhdistyksen jäsenmäärä oli vuoden lopussa 54, joista varsinaisia oli 49 ja seniorijäseniä 5,  uusia varsinaisia jäseniä liittyi 9 ja yksi toissijainen, kuusi jäsentä erosi.

YHDISTYKSEN TOIMINTARYMÄT

Yhdistyksellä oli neljä toimintaryhmää: sauvakävelijät, lukupiiri, porinapata ja zumba gold liikuntaryhmä. Sauvakävelijöiden ryhmä oli avoin, ilman vetäjää. Ryhmä kokoontui vuoden aikana 33 kertaa kiertämään Myllypuron ulkoilualueita. Lukupiirin vetäjänä toimi Pirjo Valaste ja se kokoontui 7 kertaa kirjallisuusiltoihin kirkon takkatuvassa. Porinapata-nimellä toimi vapaamuotoinen ryhmä, joka kokoontui parittomien viikkojen tiistaisin asukastalo Myllärissä vapaan ohjelman tai askartelun merkeissä. Zumba gold ryhmää veti Anna Takala ja ryhmä kokoontui 10 kertaa syksyn aikana.

HALLINTO JA TOIMIHENKILÖT

Puheenjohtajana toimi Marita Manninen kolmatta vuotta ja varapuheenjohtajana Terttu Närhi. Hallitukseen kuuluivat Anja Hiltunen, Marjatta Hemming, Marja Röppänen,  Leena Limnell, Marjatta Savolainen ja kotisivujen päivittäjänä Anna Antman, toisena päivittäjänä Marita Manninen. Sihteerin tehtäviä hoiti Eila Elo. Hallituksen ulkopuolelta rahastonhoitajana toimi Sisko Tontti. Hallitus kokoontui 8 kertaa 10.1., 2.2., 7.2., 13.3., 17.4., 4.9., 2.10. ja 22.11.12. Toiminnantarkastajina toimivat  Maire Saastamoinen ja Ann-Maj Seppelin.

TIEDOTUS

Toimintakalenteri jaettiin marttailloissa kaikille jäsenille. Omat kotisivut löytyvät http://myllypuron.marttayhdistys.fi. Käytimme sähköpostia välittäessämme tiedotuksia Uudenmaan Martoilta ja omia muistioita jäsenille. Muistiot jaettiin myös paperitulosteina.Olimme mukana myös Facebookissa.

MUISTAMISET JA HUOMIONOSOITUKSET

Liisa Ikäheimolle luovutettiin 40-vuotismerkki pitkään jatkuneesta marttajäsenyydestä jouluristeilyllä. Rahastonhoitajamme Sisko Tontti täytti 70 vuotta, toiminnantarkastajamme Ann-Maj Seppelin ja Soili Kaartinen täyttivät 75 vuotta, heille annettiin marttapatakintaat myöskin yhdistyksemme jouluristeileyllä. Tuimme Myllypuron Yläasteen oppilaiden kädentaitajia ja diakoniatyön kautta vähävaraisia lapsiperheitä.

TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 2013

YLEISTÄ

Yhdistyksen toiminta toteutui suunnitellun mukaisesti. Vuoden teema           "Hidastamalla hyvinvointiin", huomioitiin toiminnassa. Martat toimivat asukastalo           Myllärin käyttäjäneuvostossa ja kantoivat osavastuuta arjen pyörityksestä. Luentoja oli mm. arjen turvallisuudesta, puutarhan hoidosta, Korkeasaaren eläimistä ja taidehistoriasta. Ikäihmisten apuvälineitä, Selätintä ja Aloe Vera tuotteita esiteltiin meille marttailloissa.

TOIMINTA

Joka syksy pidetään Myllypuropäivät kaikkien paikallisten yhdistysten ja toimijoiden voimin. Perinteisesti martat paistoivat vohveleita ja menekki oli taattu. Myimme myös puutarhan tuotteita kuten kesäkurpitsoja ja hunajaa. Samoin jokavuotisia tapahtumia ovat joulu- ja pääsiäismyyjäiset, jotka suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä eri järjestöjen kanssa. Joulumyyjäisissä paistoimme Myllärissä joulutorttuja ja teimme hyviä voileipiä.

Järjestimme Anne Lempisen johdolla järjestöillan, pyysimme naapuriyhdistysten marttoja mukaan tähän tapahtumaan, heitä saapuikin sekä Kontulasta että Mellunmäestä 21 marttaa.

Kevätretkellä kävimme Tuusulassa ja Järvenpäässä taitelijakodeissa, syksyllä tutustuimme Viikissä Gardenian kasvimaailmoihin.

Marraskuussa olimme Elma-messujen Kädentaito-osastolla Marttojen pisteessä neuvomassa jouluenkeleiden ja sydämien tekoa sekä opettamassa koukkuamista. Uudenmaan Marttojen ja Novitan yhteishanke oli kutoa kaulaliinoja Seurasaaren joulupolun puihin. Osallistuimme 15:llä kaulahuivilla.

JÄSENET JA JÄSENHANKINTA

Yhdistyksen jäsenmäärä oli vuoden lopussa 63, joista varsinaisia oli 58 ja seniorijäseniä viisi, uusia varsinaisia jäseniä liittyi 9 ja kaksi toissijaista, kaksi jäsentä erosi.

YHDISTYKSEN TOIMINTARYMÄT

Yhdistyksellä oli neljä toimintaryhmää: sauvakävelijät, lukupiiri, porinapata ja zumba gold liikuntaryhmä. Sauvakävelijöiden ryhmä oli avoin, ilman vetäjää. Ryhmä kokoontui vuoden aikana 29 kertaa kiertämään Myllypuron ulkoilualueita. Lukupiirin vetäjänä toimi Pirjo Valaste ja se kokoontui 9 kertaa kirjallisuusiltoihin kirkon takkatuvassa. Porinapata-nimellä toimi vapaamuotoinen ryhmä, joka kokoontui parittomina viikkoina tiistaisin asukastalo Myllärissä vapaan ohjelman tai askartelun merkeissä. Zumba gold ryhmää veti Anna Takala ja ryhmä kokoontui 23 kertaa.

HALLINTO JA TOIMIHENKILÖT

Puheenjohtajana toimi Marita Manninen neljättä vuotta ja varapuheenjohtajana Terttu Närhi kolmatta vuotta. Hallitukseen kuuluivat Anja Hiltunen, Marjatta Hemming, Marja Röppänen, Leena Limnell ja Pirjo Säteri-Mäenpää. Kotisivujen päivittäjänä jatkoi Marita Manninen. Sihteerin tehtäviä hoiti Eila Elo. Hallituksen ulkopuolelta rahastonhoitajana toimi Sisko Tontti. Hallitus kokoontui 6 kertaa 8.1., 5.2., 5.3.,16.4.,3.9. ja 15.10. Toiminnantarkastajina toimivat  Maire Saastamoinen ja Ann-Maj Seppelin.

TIEDOTUS

Toimintakalenteri jaettiin marttailloissa kaikille jäsenille. Omat kotisivut löytyvät www.myllypuron.marttayhdistys.fi. Käytimme sähköpostia välittäessämme tiedotuksia Uudenmaan Martoilta ja omia muistioita jäsenille. Muistiot jaettiin myös paperitulosteina. Olemme facebookissa www.facebook.com/MyllypuronMartat.

MUISTAMISET JA HUOMIONOSOITUKSET

Irja Ritarille luovutettiin 20 v marttamerkki, Mailis Sievänen, Soile Kaartinen ja Maisa Vesa saivat 10 v marttamerkit. Syntymäpäivien viettäjät Sirkka-Liisa Kämäräinen 90v, Marjatta Elo ja Raili Seppänen sekä Ritva Kettunen 80v, Anita Heikkilä ja Mailis Sievänen 75v huomioitiin pienellä lahjalla. Sirkka-Liisa onniteltiin ruusukimpun kera.

Uudelle Lastensairaalan tukiyhdistykselle lahjoitettiin 200 €. Myllypuron Yläasteen kädentaidon osaajille annettiin 75 € kannustukseksi.

Myllypuron Marttojen hallitus

TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 2012

YLEISTÄ

Yhdistyksen toiminta toteutui suunnitellun mukaisesti. Vuoden teema           "Hidastamalla hyvinvointiin", huomioitiin toiminnassa. Martat toimivat asukastalo           Myllärin käyttäjäneuvostossa ja kantoivat osavastuuta arjen pyörityksestä. Kauppakeskus Citycon Oyj pyysi marttoja huolehtimaan tarjoilusta avajaisissa 9.6.2012,  tarjoilimme kahvit ja kakut 500 hengen yleisölle. Edelleen yhteistyö Citycon Oyj:n kanssa jatkuu, meiltä pyydettiin jouluglögitarjoilu 1.12.2012. Henkilömäärä oli 500 - 1000 henkeä ja tapahtuma päättyi ilotulitukseen.

TOIMINTA

Myös Myllypuron seurakunnan kanssa tehdään yhteistyötä. Olemme olleet seurakunnan järjestämissä tilaisuuksissa tarjoilemassa ja saame heiltä kerran vuodessa kanttorin laulattamaan johonkin martta-iltaan. Ennen joulua vietimme        ” Sinisen hetken ” kirkon takana olevalla kalliolla. Pyysimme naapuriyhdistysten marttoja mukaan tähän tapahtumaan, jossa Jyrki Keinänen, pastorimme, piti puheen joulun sanomasta, lauloimme joululauluja kynttilät kädessä ja hiljennyimme hetkeksi.

TALOUS

Yhdistyksen tulot muodostuivat jäsenmaksupalautuksista sekä myyjäis- ja kahvituotoista. Suurin yksittäinen tuotto saatiin joulumyyjäisistä.  Matkojen ja juhlien kulut kirjattiin bruttomääräisinä kuluihin ja vastaavasti jäsenilta kerätty osuus bruttomääräisinä tuloihin. Hallituksen jäsenille ei maksettu kokouspalkkioita, eivätkä toiminnantarkastajat ottaneet palkkiota toiminnantarkastuksesta.

JÄSENET JA JÄSENHANKINTA

Yhdistyksen jäsenmäärä oli vuoden lopussa 54, joista varsinaisia oli 49 ja seniorijäseniä 5, uusia varsinaisia jäseniä liittyi 9 ja yksi toissijainen, 6 jäsentä erosi.

YHDISTYKSEN TOIMINTARYMÄT

Yhdistyksellä oli neljä toimintaryhmää: sauvakävelijät, lukupiiri, porinapata ja zumba gold liikuntaryhmä. Sauvakävelijöiden ryhmä oli avoin, ilman vetäjää. Ryhmä kokoontui vuoden aikana 33 kertaa kiertämään Myllypuron ulkoilualueita. Lukupiirin vetäjänä toimi Pirjo Valaste ja se kokoontui 7 kertaa kirjallisuusiltoihin kirkon takkatuvassa. Porinapata-nimellä toimi vapaamuotoinen ryhmä, joka kokoontui parittomina viikkoina tiistaisin asukastalo Myllärissä vapaan ohjelman tai askartelun merkeissä. Zumba gold ryhmää veti Anna Takala ja ryhmä kokoontui 10 kertaa syksyn aikana.

HALLINTO JA TOIMIHENKILÖT

Puheenjohtajana toimi Marita Manninen kolmatta vuotta ja varapuheenjohtajana Terttu Närhi. Hallitukseen kuuluivat Anja Hiltunen, Marjatta Hemming, Marja Röppänen,  Leena Limnell, Marjatta Savolainen ja kotisivujen päivittäjänä Anna Antman, toisena päivittäjänä Marita Manninen. Sihteerin tehtäviä hoiti Eila Elo. Hallituksen ulkopuolelta rahastonhoitajana toimi Sisko Tontti. Hallitus kokoontui 8 kertaa 10.1., 2.2., 7.2.,13.3., 17.4.,4.9., 2.10. ja 22.11.12. Toiminnantarkastajina toimivat  Maire Saastamoinen ja Ann-Maj Seppelin.

MUISTAMISET JA HUOMIONOSOITUKSET

Liisa Ikäheimolle luovutettiin 40-vuotismerkki pitkään jatkuneesta marttajäsenyydestä jouluristeilyllä. Rahastonhoitajamme Sisko Tontti täytti 70 vuotta, toiminnantarkastajamme Ann-Maj Seppelin ja Soili Kaartinen täyttivät 75 vuotta, heille annettiin marttapatakintaat myöskin yhdistyksemme jouluristeilyllä. Tuimme Myllypuron Yläasteen oppilaiden kädentaitajia ja diakoniatyön kautta vähävaraisia lapsiperheitä.

TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 2011

YLEISTÄ

Rekisteröidyimme omaksi yhdistykseksi kun HMY:n toiminta loppui keväällä 2011. Sen jälkeen toimintamme on toteutunut suunnitellun mukaisesti.

Vuoden teema "Hidastamalla hyvinvointiin", huomioitiin toiminnassa, keväällä verryttelimme piirakkasormia karjalanpiirakoiden valmistamisessa ja digikameran saloihin tutustumisessa, syksyllä saimme neuvoja kevyeen siivoukseen Uudenmaan Marttojen Hanna Pikkaraiselta.

TOIMINTA

Koko vuoden olemme aktiivisesti osallistuneet uuden ostarimme yhteisten
tilojen suunnitteluun ja toteutukseen.

Avainkoulutuksen aloitti tammikuussa neljä marttaa, kaksi ykkösavainta ja kaksi kakkosavainta. Syksyllä kaksi marttaa osallistui rahastonhoitajakoulutukseen. Lukupiiri ja sauvakävelyryhmät jatkoivat toimintaansa. Senioreiden Ystävänpäivän lounastarjoilussa, Lions Quest kahvituksessa ja Naistenpäivän lounaskattauksessa, Ostarin avajaiskahvituksessa olimme auttavina käsinä.   Itsenäisyyspäivän kahvitus järjestettiin perinteisesti Lions Clubin kanssa ja tarjoilimme myös Myllypuro-Seuran 45v juhlilla.

Elokuva Hella W kiinnosti alkuvuodesta ja joulukuussa ehdimme vielä katsomaan Le Havrea.

Vierailimme Eduskunnassa, Arabian tehtaalla ja Kalevala Korun tehtaanmyymälässä. Osallistuimme "Ihmiskokeeseen" uuden Musiikkitalon äänitestaukseen. Kevätretkemme suuntautui Hollolaan ja Martanpäivä kahveja juotiin Uutelan rannassa aurinkoisena nimipäivänä. Joulujuhlaa vietimme Somerolla Lamminniemen hyvinvointikeskuksessa.

Käsitöitä harrastettiin niin uusien varusmiesten sukkia kutomalla kuin isoäidin neliöpeittoja virkkaamalla. Sukkia kertyi 40 paria Sotilaskotiyhdistykselle, 16 paria v. 2010 ja 24 paria v. 2011, isoäidinneliö-peittoja 17 kappaletta Ensi- ja turvakotien liitolle. Peitot olivat esillä 1.10. Tuomiokirkon portailla 7800 muun peiton mukana.

TALOUS

Yhdistyksen tulot muodostuivat jäsenmaksupalautuksista sekä myyjäis- ja kahvituotoista. Matkojen ja juhlien kulut kirjattiin bruttomääräisinä kuluihin ja vastaavasti jäsenilta kerätty osuus bruttomääräisinä tuloihin Hallituksen jäsenille ei maksettu kokouspalkkioita, ja toiminnantarkastajat eivät ottaneet palkkiota toiminnantarkastuksesta.

JÄSENET JA JÄSENHANKINTA

Yhdistyksen jäsenmäärä oli vuoden lopussa 51, josta seniorijäseniä oli 4, varsinaisia jäseniä 47. Yhdistykseen liittyi 6 uutta jäsentä, ja yhdistyksestä erosi 6 jäsentä, 1 suruviesti saatiin.

YHDISTYKSEN TOIMINTARYMÄT

Yhdistyksellä oli kaksi toimintaryhmää: sauvakävelijät ja lukupiiri. Sauvakävelijöiden ryhmä oli avoin, ilman vetäjää. Ryhmä kokoontui vuoden aikana 13 kertaa kiertämään Myllypuron ulkoilualueita. Lukupiirin vetäjänä toimi Pirjo Valaste ja se kokoontui 8 kertaa kirjallisuusiltoihin kirkon takkatuvassa.

HALLINTO JA TOIMIHENKILÖT

Puheenjohtajana toimi Marita Manninen toista vuotta ja varapuheenjohtajana Terttu Närhi. Hallitukseen kuuluivat Anita Heikkilä,  Anja Hiltunen, Marjatta Hemming, Marja Röppänen,  Leena Limnell ja kotisivujen päivittäjänä Anna Antman, toisena päivittäjänä Marita Manninen. Sihteerin tehtäviä hoiti Eila Elo. Hallituksen ulkopuolelta rahastonhoitajana toimi Sisko Tontti. Hallitus kokoontui 6 kertaa.

Toiminnantarkastajina toimivat  Maire Saastamoinen ja Ann-Maj Seppelin.

TIEDOTUS

Toimintakalenteri jaettiin marttailloissa kaikille jäsenille. Omat kotisivut löytyvät http://myllypuron.marttayhdistys.fi. Käytimme sähköpostia välittäessämme tiedotuksia Uudenmaan Martoilta, Helsingin Marttayhdistykseltä (alkuvuonna) ja omia muistioita jäsenille. Muistiot jaettiin myös paperitulosteina.

MUISTAMISET JA HUOMIONOSOITUKSET

Tasavuosia 70 ja 80 v täyttäneet sekä 75 ja 85 vuotiaat saivat onnittelukortin ja marttatuotteen. Kevään iloisessa illassa vuoden martaksi valittiin Eila Elo. Joulujuhlassa, Someron Lamminniemellä, jaettiin yksi 25 vuotta ja kolme kymmenen vuotta marttoina olleille marttamerkit. Seija Markiala sai pronssisen marttamerkin pitkäaikaisesta marttatoiminnasta. Neljä taitoavainsuorittajaa saivat avainmerkkinsä

TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 2010

YLEISTÄ

Toimintaryhmän toiminta toteutui suunnitellun mukaisesti. Vuoden teema "Kohtaamispaikkana koti", huomioitiin toiminnassa keväällä saimme hyödyllisiä neuvoja puutarhan hoidosta, syksyllä opettelemalla kaunista kattausta.

TOIMINTA

Myyjäisiä pidettiin kolme kertaa; pääsiäis-, Myllypuro päivät ja joulumyyjäiset. Osallistuttiin myös talkoisiin Kangaspellontiellä. Kirjallisuuspiiri aloitti keväällä ja jatkoi syksyllä, piiri oli avoin kaikille. Yhteistyössä Itä-Marttojen kanssa osallistuimme Idän silta tapahtumaan Stoassa.

Jäsenemme Anna Antman toimi Pikkukokki kodin töissä -kurssilla vetäjänä. Helmikuussa olimme Yhteisvastuukeräyksen tiimoilta arkienkeleinä kirkolla tarjoilemassa Senioreiden ystävänpäivän ruokailussa. Lapsiperheiden pulkkarieha kirkolla työllisti keittiössä keiton valmistamisessa ja ruoan jakelussa kirkon ulkopuolella. Naistenpäivän lounaan valmisteluissa ja seurakuntasalin kattamisessa olimme myös mukana.

Työryhmässä valmisteltu 110 v juhlajulkaisu näki päivänvalon HMY:n 110v juhlissa. Samassa juhlassa Liisa Vänskä sai kultaisen 50v marttamerkin. Liisa on aloittanut marttana toimimisen jo ennen Myllypuron kerhon aloittamista. Itsenäisyyspäivän kahvitus järjestettiin perinteisesti Lions Clubin kanssa.

Myös opinnoissa ahkeroitiin: kuusi marttaa suorittivat taitoavaimia. Viisi ykkösavainta ja yksi kakkosavaimen. Avaimet jaettiin joulujuhlassa asianosaisille. Puheenjohtajakoulutukseen osallistui kaksi marttaa.

Toimintaryhmän keskuudesta valittiin Vuoden martta, valituksi tuli Anna Antman, nettisivujemme päivittäjä.

Seurakuntanuorten kanssa vietimme Välimeri-iltaa tehden yhdessä syötävää. monet salaatit, foccialeivät, moussakan ja tsatsikit nautimme yhdessä heidän ja opettajan kanssa.

Olimme lähes kolmenkymmenen martan voimin avustamassa peruskivenmuuraus-juhlassa Myllypuron ostarilla kaataen juhlavieraille kahvia tai teetä sekä tarjoilemassa munkkeja, vieraita oli arviolta noin 300.

Omaksi virkistykseksi käytiin teatterissa Viimeinen valssi, Arsenikkia ja vanhoja pitsejä ja Salarakas olivat Kaupunginteatterin ohjelmistossa. Myös elokuvissa käytiin Prinsessaa ja Havukka-ahon ajattelijaa katsomassa. Retket tehtiin Tallinnaan Kumun taidemuseoon keväällä ja Päiväkumpuun Karjalohjalle syksyllä Virtaa vuosiin -teemalla. Samalla kävimme Elias Lönnrotin Paikkarin torppaa katsomassa ja Paikkarin Marttojen vieraana heidän kerhotalossaan.

Liikuntamyllyssä testattiin halukkaiden kuntoa UKK-kävelytestin avulla. Syksyllä alkoi sauvakävelijöiden ryhmä kiertää lähialueita.

TALOUS

Toimintaryhmän tulot muodostuivat jäsenmaksupalautuksista sekä myyjäis- ja kahvituotoista. Matkojen ja juhlien kulut kirjataan bruttomääräisinä kuluihin ja vastaavasti jäsenilta kerätty osuus bruttomääräisinä tuloihin.

JÄSENET JA JÄSENHANKINTA

Toimintaryhmän jäsenmäärä oli vuoden lopussa 53, kaikki varsinaisia jäseniä. Toimintaryhmään liittyi vuoden aikana 2 uutta jäsentä. Vuoden aikana saatiin suruviestejä Riitta Rautiainen ja Anja Wallenius. Toimintakalentereita ja jäsentietolomakkeita jaettiin.

HALLINTO JA TOIMIHENKILÖT

Puheenjohtajana toimi Marita Manninen ensimmäistä vuotta ja varapuheenjohtajana Marjatta Savolainen. Hallitukseen kuuluivat Anita Heikkilä, Anja Hiltunen, Soili Kaartinen, Marja Röppänen, Maija-Liisa Sievänen ja Leena Limnell. Sihteerin tehtäviä hoiti Eila Elo. Hallitus kokoontui 7 kertaa:

Tilintarkastajina toimivat Irja Herkman HTM ja Ann-Maj Seppelin. Varatilintarkastajina toimivat Tuula Uimonen ja Marjatta Elo. Tiedotus- ja PR-marttana toimi Terttu Närhi. Kotisivujamme netissä piti ajantasalla Anna Antman.

TIEDOTUS

Toimintakalenteri jaettiin marttailloissa kaikille jäsenille. Omat kotisivut löytyvät www.myllypuronmartat.com.iloinen.net. Myös http://kaupunginosat.net/myllypuro -sivulta löytyy meidän yhteystietomme ja keskeiset kohdat marttatoiminnasta alueellamme. Käytimme sähköpostia välittäessämme tiedotuksia Uudenmaan Martoilta, Helsingin Marttayhdistykseltä ja omia muistioita jäsenille. Muistiot jaettiin myös paperitulosteina.

MUISTAMISET JA HUOMIONOSOITUKSET

Tasavuosia täyttäneet saivat onnittelukortin ja kukan. Jalkahoito-lahjakortti luovutettiin yhdelle martalle, joka oli ollut 17 vuotta Myllypuron marttoissa ja täyttänyt 79 vuotta. Joulukukat jaettiin perustaja-jäsenmartoille, piiripapille, srk:n vahtimestarille ja diakonille, yhdyskuntatyöntekijälle leivottiin joululimppu. Omaa puheenjohtajaa muistettiin kukkakimpulla.

Vuoden 2010 Vuoden Myllypurolaiseksi nimettiin Myllypuro-Seuran entinen pitkäaikainen puheenjohtaja Marita Manninen. Tämä oli jo toinen kerta kun "meikäläiset" saivat kunniamaininnan Myllypuropäivänä.