Käsityöt

Eila Anttila neuloo villasukkia kasvivärjäämistään langoista. Raitasukkia ja neulelankoja saa Punomon verkkokaupasta. Kuva: Eila Anttila
Eija Rekolan Jouluaatto-sukkia kelpaa käyttää läpi vuoden. Kuva: Eija Rekola / Taitaentehty
Opi virkkaamaan isoäidinneliö
Tarkempi kuva neliöstä

Arvostakaa villasukkianne (klikkaa tekstiä, niin voit lukea kokonaan mielenkiintoisen kirjoituksen)

Syksy on saapunut, ja koleiden säiden myötä vanhat kunnon pässinpökkimät löytävät tiensä sukkalaatikosta aktiivikäyttöön. Minullakin on tällä hetkellä jalassani polviin asti ulottuvat sukat punaharmaalla punoskuvioinnilla. Neulemalli tunnetaan nimellä entrelac – kotoisammin konttineule – googletin juuri! Sukkani ovat kotoisin Oulusta. Tekijää en tiedä, koska olen saanut ne lahjaksi.

Villasukkiin suhtaudutaan yllättävän tunteellisesti. Yhden mielestä ainoa oikea väri on harmaa. Toisen mielestä värillä ei ole väliä, kunhan ovat oman mummon kutomat. Kolmas on sitä mieltä, että villasukkien on oltava löysät, ja neljännen mieleen ovat jalanmyötäiset. Viides puolestaan sanoo, että villasukkia ei tarvitse sen kummemmin ajatella, koska niitä vain ilmaantuu jostain ihan riesaksi asti.....

Isoäidinneliö (klikkaamalla otsikkoa, saat kuvalliset ohjeet!)

Isoäidinneliö

Valmiin neliön koko noin 15 x 15 cm
Lanka Novita 7 Veljestä
Virkkuukoukku Novita nro 4 tai 4½ tai käsialan mukaan.

Katso isoäidinneliön kuvalliset ohjeet.
Katso ohjeessa mainittujen lyhenteiden selitykset.
Katso virkkauksen perussilmukat.

Neliön perusohje (ks. piirros)
Virkkaa aloitusketjuksi 6 ketjusilmukkaa (kjs) ja sulje renkaaksi 1 piilosilmukalla (ps) ensimmäiseen kjs:aan.

1. krs: tee 3 kjs (= kerroksen 1. pylväs), tee renkaaseen 2 pylvästä (p), *3 kjs, 3 p *, toista *-* vielä 2 kertaa ja tee 3 kjs. Sulje krs 1 ps:lla 3:teen kjs:aan kerroksen alusta ja vaihda samalla väri. Kerrokselle tuli 4 pylväsryhmää.

2. krs: tee 4 kjs, tee 3 s:n ketjuun kulmaan *3 p + 3 kjs + 3 p, tee väliin 1 kjs*, toista *-* vielä 2 kertaa ja tee viimeiseen ketjuun 3 p + 3 kjs + 2 p. Sulje krs 1 ps:lla kuten 1. kerroksella ja vaihda samalla väri.

3. krs: tee 3 kjs, 2 p sivun keskireikään, 1 kjs, tee 3 s:n ketjuun kulmaan * 3 p + 3 kjs + 3 p, 1 kjs, keskireikään 3 p ja 1 kjs* toista *-* 2 kertaa. Tee kulmaan vielä 3 p + 3 kjs + 3 p, 1 kjs ja sulje krs 1 ps:lla ja vaihda samalla väri. Jatka virkkaamalla piirroksen krs:t 4-6.

Vinkki
Virkkaa lankojen vaihtumiskohdassa langanpäät pylväiden sisään, niin sinun ei tarvitse päätellä niin paljon langanpäitä.

Tässä vielä video kuinka se tapahtuu!

Lovikkalapasten ohje

Lovikka-lapaset

Kokon. 3 v.n. 6 v.nainenmies
Langanmenekki (g)
Novita Huopanen l.valkoinen (010)100100150150
sekä villa- tai villasekoitelankaa kirjailuun
Sukkapuikot Novita nro 7-8 tai käsialan mukaan
Tiheys 12 s = 10 cm

Mallineule
Sileä neule suljettuna neuleena: Neulo kaikki kerrokset oikein

Vasemman käden lapanen
Luo 2-kertaisella langalla 16(20)24(28) s ja jaa silmukat neljälle puikolle. Neulo suljettuna neuleena 1 krs nurin ja sitten sileää neuletta 5(6)7(8) krs. Käännä työ nurinpäin ja neulo sileää neuletta 12(16)22(24) krs:ta. Neulo nyt peukaloa varten aukko seuraavasti: neulo II puikon ensimmäiset 3(4)4(5) s erivärisellä langalla. Siirrä neulomasi silmukat takaisin vasemman käden puikolle ja jatka sileää neuletta normaalisti. Kun olet neulonut peukaloaukon jälkeen 12(16)18(20) krs, aloita kärkikavennukset eli tee I sekä III puikon alussa ylivetokavennus (= nosta 1 s neulomatta, neulo 1 s oikein ja vedä nostettu s neulotun yli) ja neulo II sekä IV puikon lopussa 2 s oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2.krs kunnes työssä on 8 s jäljellä. Katkaise lanka ja vedä se loppujen silmukoiden läpi, kiristä ja päättele hyvin.

Oikean käden lapanen
Neulo vasemman lapasen peilikuvaksi ja tee peukaloa varten aukko III puikon loppuun.

Peukalo
Pura erivärinen lanka pois ja poimi samalla silmukat puikoille. Poimi kummaltakin sivulta 2 s lisää = 10(12)12(14) s. Jaa silmukat kolmelle puikolle ja neulo sileää neuletta suljettuna neuleena n. 4(5)7(8) cm. Neulo sitten koko kerroksen ajan 2 s oikein yhteen. Katkaise lanka ja vedä loppujen silmukoiden läpi, kiristä ja päättele.

Viimeistely
Höyrytä lapanen kevyesti (älä prässää) ja harjaa esim. juuriharjalla lapasen pintaa ”karvaiseksi” lapasen molemmilta puolilta. Kirjaile lapasen varteen 3–kertaisella villalangalla kuvio kuvan mukaisesti. Jätä pujotettavan lankaa alkuun n. 15 cm roikkumaan, jotta siitä saa letitettyä palmikot. Lopeta kirjailu samaan kohtaan kuin aloitus. Pujota lisälankaa palmikkoja varten, letitä n. 6 cm ja tee vielä hevosenhäntäsolmu. Leikkaa langat tasaiseksi n. 2 cm päästä solmusta.

Martat eri marttayhdistyksistä kokoontuvat tekemään yhdessä käsitöitä Uudenmaan Marttojen tiloissa (Lapinlahdenkatu 3).
Mukaan voi tulla oman aikataulun ja kiinnostuksen mukaan. Kokoontumisista ja aiheista tiedotetaan sähköpostilistalla ja Kässämartta -blogissa http://kassamartat.blogspot.com

Alennuksia Uudenmaan Martoille

Alennusta  normaalihintaisista langoista ( -10%) Uudenmaan Martoille tarjoavat seuraavat liikkeet -

Muista ottaa jäsenkortti mukaasi!

www.fiinaneule.fi

Eiran Langat